Jak założyć własne studio graficzne?

Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o założeniu własnego studia graficznego, masz szczęście! Mamy wszystkie porady i wskazówki, których potrzebujesz, aby zrealizować swoje marzenie!

Aby założyć studio graficzne, najpierw musisz znać branżę reklamową i promocyjną. Potrzebujesz również doświadczenia w pracy z klientami, którzy będą płacić za Twoje usługi.

Następnie powinieneś mieć dobry biznesplan. Z niego dowiesz się, jakiego sprzętu i lokalu potrzebujesz do prowadzenia działalności, jak będziesz pozyskiwał nowych klientów, jakie będą przewidywane przychody i jakie będą koszty prowadzenia działalności. Powinien on również zawierać informację, czy Twoje studio graficzne będzie małym domowym biurem, czy też większą firmą, która potrzebuje własnego lokalu i większej liczby pracowników.

Projekty graficzne – co jeszcze robi grafik komputerowy?

Graficy są jak super-bohaterowie. Noszą pelerynę, mają niesamowite super-moce, a Ty nawet nie znasz ich prawdziwej tożsamości. Kim jest osoba, która sprawiła, że Twoja ulubiona strona internetowa ożyła? Kim jest osoba, która sprawiła, że opakowanie Twojego ulubionego produktu wygląda tak dobrze, że nie możesz przestać go podziwiać? – odpowiedź brzmi grafik!

Ale rzecz w tym, że projektowanie graficzne to coś więcej niż tylko sprawianie, aby rzeczy wyglądały ładnie. Chodzi o to, aby pomimo wyglądu były funkcjonalne! Graficy to osoby, które upewniają się, że Twoja strona internetowa, okładka książki czy logo nowej firmy, mają sens. To oni sprawiają, że wiesz, w co się pakujesz, kiedy klikasz w linki na Facebooku, Twitterze lub innych platformach społecznościowych.

/Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik

Jednak za mimo tego wszystkiego graficy, zwłaszcza ci doświadczeni potrafią robić wiele innych rzeczy. Lista ich zadań jest dość długa:

  • projektowanie logo cała identyfikacja wizualna firm;
  • grafiki na potrzeby stron internetowych, sklepów online, portali i blogów;
  • projektowanie opakowań, ulotek, folderów, wizytówek i papeterii;
  • projektowanie etykiet, voucherów, kart dań, cenników;
  • projekty okładek i animacje; materiały reklamowe;
  • strony www;
  • projekty reklam na billboardy;
  • i wiele innych.

Studio graficzne – jak zacząć?

Przed założeniem studia graficznego należy dokładnie ocenić swoją wiedzę i umiejętności z tej dziedziny. Czyli krótko mówiąc: zmierzenie swoich sił. Nie ma przecież sensu wydawać pieniędzy na profesjonalny sprzęt będąc początkującym grafikiem. Na początku skupimy się na podstawowym sprzęcie adekwatnym do poziomu Twoich umiejętności.

Kiedy już wiesz, na czym stoisz, czas zainwestować w kilka narzędzi, które pomogą Ci poprawić swoje umiejętności, zainspirują nowe projekty graficzne i pomogą przybliżyć się do wymarzonej pracy!

Pierwszym krokiem do założenia pełno funkcjonalnego studia jest wybór odpowiedniego komputera. Wydaje się to oczywiste, ale ważne jest, aby upewnić się, że komputer może obsługiwać obciążenie pracy z prowadzeniem studia graficznego. Chcesz czegoś, co jest szybkie i niezawodne, żeby nie tracić zbyt wiele czasu na czekanie na załadowanie rzeczy.

Jeśli zamierzasz zbudować studio w domu, musisz upewnić się, że jest ono odpowiednio wyciszone. Nie chcesz, aby w pracy rozpraszali Cię głośni sąsiedzi lub rodzina!

Kolejną rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest ustawienie biurka tak, aby było dla Ciebie ergonomiczne. Plecy powinny być proste, ale nie napięte. Nogi powinny być w miarę możliwości podparte podnóżkiem, aby nie męczyły się od siedzenia przez cały dzień.

Dobra nazwa to podstawa!

/Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik

Wymyślenie nazwy to jedna z najważniejszych rzeczy. Wielu projektantów używa swoich inicjałów w nazwach firm – w projektowaniu, grafice czy podobnych klimatach. Musisz zorientować się, czy będzie ona odpowiednia również dla Ciebie. Spraw, by zapadał w pamięć, podobnie jak prosty slogan. Następną rzeczą, którą chcesz zrobić, jest poszukiwanie nazwy domeny. Ktoś, kto poważnie myśli o założeniu firmy, wie, że studio graficzne musi mieć stronę internetową. Musisz zabezpieczyć nazwę domeny, nawet jeśli nie planujesz mieć strony internetowej w najbliższym czasie.

Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy Twoja nazwa jest dostępna w Internecie jest wyszukiwanie go w Google i zobaczyć, czy są jakieś wyniki. Jeśli nie ma żadnych wyników, to gratulacje! Znalazłeś sobie świetną nazwę, o której nikt inny jeszcze nie pomyślał!

Rejestracja przedsiębiorstwa

Rejestracja firmy jest właściwie bardzo prosta. Pierwszą rzeczą, którą chcesz zrobić, jest przejście na wyszukiwanie znaków towarowych. Nie chcesz przecież stworzyć marki biznesowej, która tak naprawdę od początku będzie w konflikcie prawnym z innymi, które są już zarejestrowane. Kolejną rzeczą jest uzyskanie certyfikatu biznesowego – wiesz, że to również wiąże się z opłatą. Można to zrobić w lokalnym urzędzie. Proponuję poszukać w Google w Twojej okolicy, abyś mógł dowiedzieć się dokładniej ile taki certyfikat kosztuje [najczęściej opłata obejmuje licencję na rok].

Teraz, gdy masz już certyfikat i miejmy nadzieję, zabezpieczoną nazwę domeny, musisz otworzyć rachunek bieżący w banku. Niektóre banki mają specjalne konta biznesowe. Tam właśnie sensowne jest otwarcie nowego rachunku bieżącego, ale najlepiej skontaktować się z bankiem, aby uzyskać więcej szczegółów. Powód, dla którego musisz mieć konto jest prosty – wtedy biznes funkcjonuje legalnie. Musisz mieć czek, który zawiera przynajmniej nazwę firmy.

Wiemy, co teraz prawdopodobnie myślisz: „Jestem grafikiem, a nie właścicielem firmy”.

Ale rzecz w tym, że jeśli chcesz dobrze prosperować w branży graficznej i odcisnąć swoje piętno na jej krajobrazie, musisz myśleć o sobie jako o jednym i drugim. To dlatego również, powinieneś być w stanie odpisać wszystkie te wydatki, które przychodzą wraz z rozpoczęciem nowego biznesu – nikt nie wie lepiej niż księgowy, jak upewnić się, że są one liczone na twoim zwrocie! Pytając jakiegokolwiek księgowego, powie ci on, że ostatnimi czasy widzą coraz więcej grafików przechodzących przez ich drzwi.

Więc co to oznacza? Oznacza to, że jesteśmy w środku ekscytującego czasu dla projektowania graficznego! Graficy są teraz bardzo poszukiwani – i jeśli podejdziesz do wszystkiego właściwie (ambitnie, rozsądnie), to nie ma powodu, dla którego twoje zarobki nie powinny tego odzwierciedlać.

_________________________

Autor: Julia Kownacka

Autor zdjęcia głównego: DCStudio, Freepik

Materiał źródłowy: praca-biznes.pl, bankier.pl, efl.pl, tomaszwronski.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.